2015-11-04

Årets Te-adventskalender är här - läs intervjun med grundarna Sofie och Lizette


Det drog visst en liten te-våg över Sverige för fyra år sedan. Inte bara så slog Enkoppte.nu upp portarna den 24 november, det var också det första året som de två bästa vännerna och tefantasterna Sofie och Lizette lanserade sin nu så uppskattade Te-adventskalender. I år är det alltså femte upplagan av kalendrar som börjar landa i brevlådorna hemma hos tesugna adventsfirare. För andra året i rad är det duktiga Amanda HemmingssonTe-Centralen som levererat teerna, och det är därmed också andra året som Te-adventskalendern kan stoltsera med en KRAV-märkning.
- Det är väldigt roligt att jobba med Sofie och Lizette, säger Amanda. De är verkligen driftiga och proffsiga marknadsförare, med känsla för produkten. Det är positivt för hela branschen när det kommer in människor med nya idéer! Det här är ju andra året som vi arbetar tillsammans, så vårt nätverk och stora ekologiska sortiment har varit viktigt eftersom de vill ha alla teer ekologiska. 

Med minst sagt "inside information" så är jag såklart nyfiken på vilken lucka i årets kalender som Amanda ser mest fram emot!
- Jag gillar nummer 11, den kan bli en favorit. Det är speciell smak som inte alla gillar, men de som gör det kommer att bli desto mer förtjusta...


Te-adventskalenderns grundare Lizette och Sofie!

Hej Lizette och Sofie, vad tror ni själva framgången beror på? 
Vi är själva fortfarande lite överrumplade över hur stor vår lilla Te-adventskalender vuxit sig! Vi brinner för det vi gör och tror verkligen på vår produkt, det i kombination med te av bra kvalité och en tilltalande design tror vi har gjort Te-adventskalendern populär.
 

Hur skulle ni säga att Te-adventskalendern utvecklats under de år ni hållt på?
Den har utvecklats mycket, och vi med den. Vårt största och viktigaste steg tycker vi är att alla teer sedan två år tillbaka är ekologiska och KRAV-märkta, sedan tycker vi också att vi har roligare tesorter och en mer genomtänkt produkt nu, än för säg tre år sedan.
 

Ja, nu är ju Teadventskalendern KRAV-märkt! Hur viktig är hållbarhetsaspekten för er?
Vi tycker att det är varje företagares ansvar att tänka på hållbarhet i verksamheten. Vi gör vårt bästa för att vara medvetna ur ett hållbarhetsperspektiv, allt i från att vi sopsorterar allt vårt avfall, till att vi cyklar till jobbet. Vi ser det som en självklarhet att teerna ska vara ekologiska och förpackningen FSC-märkt. Nästa år ska vi försöka få till en Svanen-märkning också. 

 
Vilken tesort har varit populärast under åren? Och vilken tippar ni blir populärast i år?
Genom åren har två sorter från förra året varit populärast; "Havtorn och kvitten", ett rooiboste och "Indiska björnbär", ett svart te. De sorterna har vi fått mest beställningar på i efterhand och frågor om. I år tippar vi på att nummer 19 kommer bli en storfavorit - vad luckan innehåller får bli en hemlighet ett tag till...

Hur skulle ni beskriva den svenska tekulturen?

Svår fråga! Det vi kan se är att tekulturen vinner ny mark, det känns som att te håller på att bli trendigt och tar ett steg in i ramljuset. Det poppar upp nya ställen som serverar afternoon tea (senast provade vi på Hotel Doriskas variant här i Göteborg - rekommenderas!) och fler väljer te framför kaffe. Vi håller tummarna för att det fortsätter i den riktningen!

Er hemsida och era sociala kanaler är en stor inspirationskälla för många svenska tedrickare. Var hämtar ni själva kunskap och inspiration om te?
När vi började med Te-adventskalendern var vi långt ifrån teexperter, om än entusiastiska tedrickare. Vi lär oss nytt hela tiden! Kunskap hämtar vi i mångt och mycket från vår superkunniga leverantör Amanda Hemmingsson på Te-centralen, men även från matnyttiga webbplatser som Enkoppte.nu. Inspirationen kommer mycket från Pinterest och även nyfikenhet på att testa nytt - Lizette är kock i grunden och har ofta idéer på smakkombinationer och serveringsförslag som vi provar oss fram med.
 

Vad har ni i pipeline, blir det något nytt grepp eller nyhet till 2016?
Så mycket man vill göra - så lite tid! Just nu jobbar vi med att få till snygga förpackningar till våra lösviktsteer. Sedan kommer vi faktiskt att försöka ta oss an en produktidé, men inom ett annat segment. Vi kan avslöja så pass mycket att det handlar om odling, eller närmare bestämt "urban farming".


Såhär ser årets Te-adventskalender ut!
Så, nu är det bara 27 dagar kvar tills det är dags att börja doppa sig fram till dopparedagen... Har du skaffat dig en kalender än?

/Anna

Foto: Emma Shevtzoff/Te-adventskalendern

1 kommentar:

Tack för din kommentar, vad glad jag blir! /Anna